Publicaties
De kracht van de cliënt
Methode en achtergrond van het werk van SHOP
De cliënten die SHOP Den Haag en haar voorgangers al bijna dertig jaar begeleiden zijn vrijwel zonder uitzondering sterke mensen, die ondanks moeilijke omstandigheden hun leven op de rit proberen te houden of krijgen. Sekswerkers en slachtoffers van mensenhandel worden te vaak gezien als alleen dat: slachtoffers. De hulp- en dienstverlening van SHOP stelt juist de kracht van haar cliënten en hun wensen centraal.
Dit boek inventariseert hoe werken vanuit dit uitgangspunt in de praktijk gestalte krijgt en welke principes en waarden eraan ten grondslag liggen. Het beschrijft SHOP als organisatie en laat zien, aan de hand van interviews met medewerkers, hoe zij hun werk invullen en wat ze daarbij ervaren en belangrijk vinden. In een afsluitend hoofdstuk wordt in kaart gebracht welke theoretische en filosofische achtergronden daarbij, al dan niet expliciet, als inspiratiebron fungeren.
Dit boek presenteert een waaier aan ervaringen, opvattingen en werkwijzen die je bij elkaar de ‘SHOP-methode’ zou kunnen noemen. Het is van belang voor iedereen die direct of indirect werkt met deze groep mensen, over wie veel vooroordelen bestaan en die maar al te vaak in de marge van de samenleving verkeren. De kracht van de cliënt pleit er bovenal voor om de cliënt echt centraal te stellen en zijn wensen, dromen en mogelijkheden serieus te nemen. Want alleen dan zal het lukken om hulpverlening werkelijk effectief te laten zijn.